U heeft voor 1 januari een Wlz-indicatie voor ggz-zorg in 2021 aangevraagd. Er zijn heel veel mensen die een aanvraag hebben gedaan. Daarom ontstaat er vertraging.

Het kan dus zijn dat het langer duurt voordat u weet óf u een Wlz-indicatie krijgt. U hoort dit uiterlijk in april 2021.


    De zorg die u nu heeft loopt door

    Met de zorgkantoren en gemeenten zijn afspraken gemaakt om uw huidige zorg tot de overgang in 2021 door te laten gaan.

    Als u zorg in natura heeft, houdt u uw zorg uit de Wmo tot de Wlz-indicatie is gesteld door het CIZ en uw Wlz-zorg is geregeld door het zorgkantoor.

    Heeft u een persoonsgebonden budget (pgb)? En gaat uw Wlz-indicatie in na 1 januari 2021? Dan houdt u uw Wmo-pgb, totdat het zorgkantoor heeft besloten of u een pgb voor de Wlz krijgt.

    Kijk hier als u wilt weten wat in uw situatie geldt.

      Informatie over uw aanvraag voor een Wlz-indicatie

      Alle betrokken partijen werken er –onder regie van het ministerie van VWS- hard aan om alles soepel te laten verlopen. Als u een aanvraag bij het CIZ heeft ingediend, maar nog geen besluit heeft ontvangen, ontvangt u van het CIZ een brief met uitleg over de vertraging.

      Heeft u al wel een besluit ontvangen maar is de zorg in de Wlz nog niet geregeld via het zorgkantoor? Dan heeft u hierover van het zorgkantoor een brief ontvangen.

        Heeft u vragen?

        In de meeste situaties verloopt alles goed en hoeft u niets te doen. Als u merkt dat er in uw situatie toch iets niet helemaal goed gaat, of als u vragen heeft over uw situatie, neem dan contact op met:

        • Uw gemeente, als u nog geen Wlz-indicatie heeft maar nog geen verlenging van uw Wmo-beschikking.
        • Uw zorgkantoor als u al wel een Wlz-indicatie heeft en vragen heeft over uw (tijdelijke) Wlz-pgb.
          Kijk hier om uw zorgkantoor te vinden.
        • De SVB als u een pgb heeft en u vragen heeft uw zorgovereenkomst of over de betaling aan uw zorgverleners.
        • Het CAK als u vragen heeft over de eigen bijdrage die u moet betalen. U kunt bellen met (het tijdelijke) telefoonnummer: 0800 – 0300.
        • Het Juiste Loket met algemene vragen over de overgang naar de Wlz (zij hebben geen inzage in persoonlijke gegevens, dus kunnen geen vragen beantwoorden die over uw specifieke situatie gaan).