(Overheids)organisaties kunnen gegevens van u opvragen aan de gemeente. Bijvoorbeeld voor:

  • pensioenen;
  • uitkeringen;
  • huurtoeslag;
  • belastingen of
  • rechtszaken.

Als u wilt weten welke gegevens de gemeente over u heeft geleverd, kunt u hiervan een overzicht opvragen. Dit doet u in de gemeente waar u woont.

Gang van zaken

U vraagt het overzicht aan bij de gemeente waar u woont.

Meenemen

  • Als u de aanvraag schriftelijk doet: een kopie van uw geldig identiteitsbewijs.
  • Als u de aanvraag online doet: uw DigiD.

Achtergrond

U krijgt binnen vier weken het overzicht.

Tips

Het overzicht gaat maximaal twintig jaar terug in de tijd. Zo lang moet de overheid zogeheten ‘verstrekkingen’ bewaren volgens de Wet Basisregistratie Personen. Deze wet is echter pas ingegaan op 6 januari 2014. Tot die tijd was de wettelijke bewaartermijn één jaar. Het is daarom niet altijd mogelijk om alle informatie van de afgelopen twintig jaar voor u terug te vinden.